yadakyar

راهنمای خرید یدک یار

yadakyar

راهنمای خرید یدک یار

  • ۰
  • ۰

 

ازدواج موقت نوعی ازدواج در مذهب شیعه است که در آن عقد ازدواج برای مدت معین و محدودی با مهریه‌ای معلوم، بین زن و مرد بسته می‌شود و با پایان آن رابطه زوجیت خودبه‌خود منقضی می‌شود. در میان مسلمانان در مورد جواز این ازدواج اختلاف نظر است.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در ازدواج موقت، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن لازم نیست.

ازدواج موقت

نحوه خواندن ازدواج موقت چگونه است؟

برای جاری شدن صیغه ازدواج موقت زن ابتدا آیه ای را به صورت زیر می خواند.

زن می‌گوید :

«زَوَّجتُکَ نَفْسی فی المُدَّةِ الْمَعْلوُمَه عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلوُم» یعنی خودم را به تو تزویج کردم برای مدت معین با مهر معین

بعد از آن مرد می‌گوید:

«قَبِلْتُ» که یعنی قبول کردم

نکته ای که در این قسمت لازم است به آن توجه کنیم این است که اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. اما باید لفظی را بگویند که معنی زَوَّجْتُ و قَبِلْتُرا بفهماند.

ثبت ازدواج موقت در چه شرایطی انجام میشود؟

ثبت ازدواج موقت به طور کلی لازم نیست مگر با توافق زن و مرد و یا در صورت باردار شدن زن.

ولی از آنجا که ثبت ازدواج دائم اجباری است و عدم ثبت برای مرد مجازات زندان در دارد، مردان به دو روش این ازدواج را ثبت می کنند یا اینکه به دادگاه مراجعه کرده و اجازه ازدواج مجدد را از دادگاه می گیرند که اگر مرد وکیل داشته باشد و همسرش هم تمکین نکند به راحتی قابل دریافت این اجازه میباشد و یا اینکه ازدواج به صورت عادی انجام میشود و سپس همسر دوم از مرد شکایت میکند تا ازدواج را ثبت کند.

ازدواج موقت شهرداد

فلسفه ازدواج موقت چیست؟

فلسفه این حکم شرعی که به نظر شیعیان به جواز خود باقی است برخورداری زنان و مردانی است که از امکان ازدواج دائم محروم هستند. واضح است که زنانی که امکان ازدواج دائم دارند تن به صیغه موقت نخواهند داد. ازدواج موقت راه حلی موقت برای برخی مشکلات است و راه حل اصلی اسلام ازدواج دائم است.

از طرفی دیگر ازدواج موقت در دنیای مدرن می تواند راه حل برخی مشکلات جنسی و عاطفی باشد. اگر دختر و پسری با رعایت حدود شرعی در قالب ازدواج موقت با هم مرتبط باشند از فوائد آن بهره مند می شوند بی آنکه به مفاسد آن دچار شوند. ازدواج موقت می تواند منجر به ازدواج دائم شود. ازدواج موقت راه حل موقت دینی برای حل برخی نیازهای طبیعی انسانی است.

آیا مرد یا زن میتوانند با کسی که مسلمان نیست ازدواج موقت کنند؟

زن نمیتواند با غیر مسلمان و بنا به قولی غیر شیعیان دوازده امامی ازدواج کند و مرد هم با زن ناصبی و مشرک نمیتواند ازدواج کند اما با اهل کتاب از جمله زرتشتیان میتواند ازدواج کند.

تعداد ازدواج موقت زن با بیش از یک مرد در یک زمان جایز نیست اما بر اساس نظر مشهور مرد در ازدواج موقت محدودیت عددی ندارد و به هر میزان که بخواهد میتواند همسر موقت اختیار کند، برخلاف ازدواج دائم که به چهار همسر همزمان محدود شده است.

  • ۰۰/۰۲/۱۲
  • لوازم یدکی خودرو

ازدواج دائم

ازدواج موقت

صیغه موقت

نظرات (۲)

با سلام اگه می شه درباره شرایط طلاق توافقی هم بگید

چجوری بهترین وکیل خانواده رو تشخیص بدیم؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی