yadakyar

راهنمای خرید یدک یار

yadakyar

راهنمای خرید یدک یار

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم به طور کامل به شرایط طلاق توافقی و نکات آن آشنا شویم.

طلاق توافقی چیست ؟

طلاق توافقی: یکی از انواع طلاق، طلاق توافقی است که در متون قانونی تعریف نشده است طلاق توافقی که در آن زن و مرد توافق می‌کنند از یکدیگر جدا شوند و این توافق در حکم دادگاه ثبت می‌شود و ضمانت اجرای قانونی پیدا می‌کند. در واقع همانطور که از نام این نوع طلاق بر می آید طلاقی است که همه چیز در مورد آن بر حسب توافق بوده و زن و شوهر برای اینکه از یکدیگر جدا شوند یکسری توافقاتی را انجام میدهند که این نوع طلاق ، طلاق باین می باشد .

شرایط طلاق توافقی بین زن و شوهر این است که بایستی در مورد کلیه مسائل مربوط به مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و زمان و نحوه ملاقات، جهیزیه و اجرت‌المثل و … توافق کنند تا زودتر به هدفشان برسند. دادگاه هر توافقی در این موارد را در حکمی که صادر می‌کند درنظر می‌گیرد و آن را در گواهی عدم امکان سازش که یکی از مهم‌ترین مدارک برای طلاق توافقی است، ذکر می‌کند.

شرایط طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی

موضوع طلاق توافقی همان گونه که از عبارت آن فهمیده می شود این است که زن وشوهر به صورت رضایت و توافق از یکدیگر طلاق می گیرند. در این خصوص مسائل فرعی و اصلی در رابطه با ازدواج آنها وجود دارد که قبل از صدور حکم طلاق توافقی، باید با یک دیگر به نحوی سازش و مصالحه نمایند.

    نحوه ی نگهداری (حضانت) فرزندان و همچنین نفقه نگهداری فرزندان

در طلاق توافقی، زن و شوهر می بایست در موارد فوق، جهت حل و فصل آن ها با یکدیگر توافق کنند و شرایط طلاق توافقی را بپذیرند. به عنوان مثال مهریه را خانم به شوهر می بخشد یا به مقدار اندک راضی می شود و یا در مورد نفقه به چه مقدار با هم توافق می کنند و همچنین در مورد اجرت المثل و مقدار آن، و نحوه ی اخذ آن از شوهر با یکدیگر توافق می کنند. درخصوص نحوه ی نگهداری و حضانت فرزندان نیز با هم باید توافق کنند. این که فرزندان صغیر (زیر 18 سال) توسط مادر نگهداری شود یا نزد پدر می ماند.

شرایط طلاق توافقی از طرف مرد

اما در مورد دیگر انواع طلاق شرایط اینگونه نیست. مثلا در طلاق به درخواست زوج، عملا رسیدگی آن در دادگاه خانواده از تشریفات گوناگون و زمان بری برخوردار است. به عنوان مثال وقتی طلاق صرفا به درخواست زوج باشد، موضوع پرداخت دقیق مهریه، نفقه، اجرت المثل و پرداخت نفقه ایام عده و همچنین نصف دارایی ایام ازدواج طبق بند1 عقد نامه و حضانت فرزندان در صورت وجود مورد رسیدگی قضایی قرار می گیرد. بدین ترتیب که دادگاه در مقام رسیدگی، چون طرفین در موضوعات ذکر شده تراضی ندارند، موضوع را به کارشناسی و تحقیقات محلی و عنداللزوم به گواهی گواهان معطوف می دارد، که عملا انجام تشریفات فوق مستلزم گذشت زمان طولانی و هزینه های دادرسی و صدور رای در موضوعات مذکور است. از این حیث شرایط طلاق توافقی بر طلاق یک جانبه زوج مزیت دارد. علاوه بر این که از نظر روانی و عاطفی نیز در طلاق یکطرفه، طرفین با نارضایتی و کدورت با یک دیگر برخورد می کنند که می تواند تاثیرات نامطلوبی بر روح و روان آنها و مهمتر از همه بر فرزندان آن ها داشته باشد.

شرایط طلاق توافقی چیست

شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی

در دوران عقد ممکن است مسائل و مشکلاتی ایجاد شود که طرفین تصمیم به جدایی بگیرند. زمانی که هنوز هیچ نزدیکی بین زن و شوهر اتفاق نیفتاده و زوجه باکره است، شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی امکان پذیر است و شرایط طلاق و مهریه‌ای که به زن تعلق می‌گیرد کمی متفاوت است.

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین به دلیل غیر قابل تحمل شدن ادامه زندگی مشترک، خواهان جدایی هستند و قبل از طلاق بر سر مسائل مختلف پیرامون ازدواج مانند مهریه، نفقه و یا حضانت فرزندان به توافق می‌رسند.

در طلاق توافقی در دوران نامزدی و عقد، طرفین هنوز زیر یک سقف زندگی نمی‌کنند و فرزندی هم ندارند که در مورد او تصمیم‌گیری کنند. یکی از شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی این است که طرفین باید در مورد آن به توافق برسند مهریه است. اگر زوجه به هنگام طلاق باکره باشد تنها نیمی از مهریه به او تعلق می‌گیرد. در برخی موارد به موجب توافق طرفین برای طلاق، زن از بخشی از نصف مهریه یا از تمام آن می‌گذرد.

اگر درخواست طلاق توافقی از طرف زن باشد تنها در صورتی می‌تواند از همسر خود جدا شود که یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد وجود داشته باشد. علاوه بر این مرد باید حتما در زمان جاری شدن عقد این شروط را امضا کرده باشد.

یکی از مسائل مهم که در طلاق توافقی در زمان عقد مطرح است این است که در این نوع طلاق زوج پس از طلاق حق رجوع به زوجه را ندارد زیرا طلاق بائن است. در نتیجه اگر طرفین مجدد تصمیم به زندگی مشترک داشته باشند باید دوباره عقد بین آن‌ها جاری شود.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت شهرداد مراجعه کنید.



 

  • ۹۹/۱۱/۲۹
  • لوازم یدکی خودرو

شرایط طلاق توافقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی