yadakyar

راهنمای خرید یدک یار

yadakyar

راهنمای خرید یدک یار

  • ۰
  • ۰

 

نفقه اصطلاحی است که وقتی موضوع ازدواج یا طلاق در خانواده یا آشنایان پیش می آید، به گوشمان می خورد. در این مقاله به این می پردازیم که دقیقاً نفقه زن چیست؟ آیا شرایطی وجود دارد که شوهر به همسر نفقه ندهد؟ در چه مواقعی زن می توان برای نفقه شکایت کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات لطفا تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

نفقه زن

نفقه به چه معناست؟

ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی بدون پرداختن به تعریف نفقه، تنها مصادیق آن را برشمرده است. نفقه زن پولی است که از طرف شوهر به زن برای برطرف کردن تمام نیازهای متعارف خانم اطلاق می شود. منظور از نیازهای متعارف، نیاز مسکن، پوشاک و البسه، غذا و خورد و خوراک، لوازم آرایشی یا حتی مستخدم است. از نظر حقوقی نیازهای متعارف خانم با توجه به شرایط و عرف جامعه تعیین می شود؛ اما اگر بعضی از نیازهای خانم طبق عرف جامعه نیز نباشد مرد باید آنها را برطرف کند؛ مثلا خانم در خانه پدرش خدمتکار داشته و به آن عادت دارد یا اینکه زن به خاطر بیماری نیاز به پرستار و مستخدم داشته باشد. در چنین شرایطی مرد مکلف است برای خانم مستخدم بگیرد.

 

چرا دین اسلام پرداخت نفقه را واجب کرده است؟

نفقه حکم تشکر کردن از زن است در قبال تربیت فرزندان و کارهایی که در خانه انجام می دهد همچنین آرامش و آسایش را برای همسر و خانه فراهم می کنند. لازم به ذکر است که برخلاف عرف جامعه، انجام کارهای خانه مانند نظافت، آشپزی و غیره به هیچ وجه جزء وظایف زن نیست و هیچ کجا به عنوان قانون این وطیفه تعریف نشده است و اگر خانمی این کارها را انجام دهد برای کمک به همسر و استحکام روابط خانواده انجام می دهد که در ازای آن می تواند پول بگیرد. 

نفقه زن

آیا پرداخت نفقه بر مرد واجب است؟

متاسفانه برخی به اشتباه فکر می کنند که پرداخت نفقه به میزان توانایی و تمکن مالی مرد بستگی دارد؛ اما این فرض کاملاً اشتباه است. همانطور که در ماده1107 قانون مدنی ذکر شده است نفقه همسر فقط به عرف جامعه بستگی دارد نه به وضعیت مالی همسر. به این معنا که حتی اگر مرد ورشکست شده باشد باز هم پرداخت نفقه بر او واجب است و حتی نسبت به بدهی هایش در اولویت می باشد.

تنها در یک صورت مرد می تواند از زیر پرداخت نفقه زن در برود، آن هم به دلیل عدم تمکین همسر. اگر زن از همسرش تمکین نکند دادگاه حقوقی می تواند حکم عدم پرداخت نفقه را برای مرد صادر کند. 

نفقه زن

پرداخت نفقه در ازدواج موقت چگونه است؟

پرداخت نفقه در ازدواج موقت واجب نیست مگر اینکه در صیغه نامه، شرط آن ذکر شده باشد. در این صورت مرد موظف به پرداخت نفقه می باشد.

 

آیا شاغل بودن زن در نفقه تاثیری می گذارد؟

خیر. شاغل بودن یا نبودن خانم هیچ تاثیری در نپرداختن نفقه ندارد. اگر خانم میلیون ها تومان درآمد داشته باشد یا حتی صاحب ثروت عظیم هم باشد،  د باز هم مرد مکلف است به همسرش نفقه بدهد و نیازهای متعارف او را برطرف نماید و  نفقه زن هیچ ربطی به تمکن مالی همسر ندارد.

نفقه زن

در صورت نپرداختن نفقه چه باید کرد؟

اگر همسر شما تحت هیچ شرایطی زیر بار نفقه نرفت شما می توانید دادخواستی حقوقی در همین زمینه تهیه کنید و به دادگاه شکایت کنید. دادگاه با حکم قانونی همسر شما را مجبور به پرداخت نفقه می کند. این موضوع به حدی جدی است که اگر باز هم مرد راضی به دادن نفقه نشد شما میتوانید از او طلاق بگیرید.

شما می توانید ماده۱۱۰۷ و قوانین دیگر را در اپلیکیشن حقوقی شهرداد مطالعه نمایید.

  • ۹۹/۰۷/۳۰
  • لوازم یدکی خودرو

نظرات (۱)

بسیار عالی. ممنون از مطلب خوب و مفیدتون

اگه درمورد طلاق توافقی هم مطلب بزارید ممنون میشم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی